2014-02-24

Spring Training på G

Det blev inget av den där lysande idén jag hade i förra inlägget, helt enkelt därför att min pappaledighet inte varit den dans på rosor som jag i min dumhet hade föreställt mig. Istället blir det där en sammanfattning av vad White Sox har framför sig inför 2014 och vad som den mindre insatte kanske skulle vilja veta.

Platoon
Sox kommer sannolikt dublera på flera specifika positioner. Mest känd är DH-situation där man lär köra Dunn mot righties och Konerko mot lefties. Samma uppdelning är självklar ute i LF där Viciedo nu får dela utrymme med de Aza (eftersom Eaton och Garcia är självklara på övriga outfieldpositioner).

Inte lika självklar är samma 3B-fördelning mellan Gillaspie och Keppinger (som också är lefty/righty), främst ärför att White Sox tagit in hårfagre Matt Davidson från Arizona. Davidson kommer dock sannolikt spendera första tiden i AAA. Inte därför att han är sämre än de två ovan nämnda utan för att White Sox vill få ett år till innan han blir FA. Davidson är dock definitivt framtiden på 3B.

Nyförvärven
Davidson är nog det unga nyförvärv som har minst press på sig 2014. Liiiite större sådan lär finnas på José Abreu, även om alla (inklusive jag själv) konstant mekaniskt upprepar att allt över medel är en bonus. Självklart VILL vi att Abreu ska bli AL Rookie of the Year, och det kan mycket väl hända, om Tanaka är en flopp vill säga!

Adam Eaton kommer sätta White Sox klubbhus på prov med sina tramserier. Han kommer också att vara lead-off hela säsongen och stoltsera med tröjnummer 1. Tillsammans med honom i outfield finns alltså Avisail Garcia som kom till oss från Detroit under förra säsongen. Han både ser ut som Miggy och har honom som förebild. Stjärnorna är taket för Avisail, men tyvärr är golvet väldigt lågt så det återstår att se vad som blir verklighet.

Förväntningar
Blir White Sox fyra i Central i år så är jag nöjd. Finns ingen anledningar att ha några som helst förhoppningar på ett lag som nästan förlorade 100 matcher ifjol.

Paulie gör sin sista säsong och han vill INTE bli hyllad för detta. Han skall agera som läromästare för alla unga spelare under året. Huruvida tyste Paul Konerko faktiskt kan axla en sådan roll vet jag inte. Det kändes inte som det gick så bra under 2013.

Dessutom är catchersidan en katastrof. Vi har att välja mellan en hårdslående catcher som sällan träffar bollen rätt, en SO-benägen catcher som inte kan få en walk ens om hans liv riskeras samt en catcher som tidigare inte ens spelat i AA.

Sammantaget är 2014 ett utvecklingsår där vi hoppas trejda Dunn, De Aza samt valfri 3B-spelare som inte heter Davidson.  Sen får vi se vad som händer!


1 kommentar:

  1. Jag som ska vara pappaledig senare i år, menar du att det finns annat att göra än att kolla på, och hålla sig uppdaterad om, baseboll? :) Spännande med Abreu, det kan bli en jackpot om han bibehåller formen från kubanska ligan!

    SvaraRadera