2013-05-20

Battle of Red & White - A Swedish interview with a Red Sox fan


Inför årets hemmaserie mot Red Sox passade jag på att snacka med Johan Macke (@SwedeRS), Sveriges största Red Sox-fan i de sociala medierna.


Ni kommer från en tung 2012-års säsong. Det måste ha varit osedvanligt kämpigt?

Så du sätter nivån med att psyka mig direkt? Bra att veta..

Skämt åsido, 2012 var såklart väldigt tungt.. Förutom att de förlorade mest hela tiden så såg man ju på spelarna att de inte tyckte att det var roligt, det blev ju tillslut plågsamt att titta på.. Pedroia kämpade ju i och för sig på i vanlig ordning som om varenda match var hans sista men annars var det inte kul.

Då undrar vän av ordningen... Vad är det som har gjorts annorlunda i år? Det är ju inte så att resten av basebollvärlden förväntade sig Red Sox med 0.614 såhär långt.

Det är väl som jag ser det ett flertal faktorer men, första var ju att sparka dåren som var manager förra året.. Att trade:a tillbaka, för laget välkända, John Farrell och att göra det så pass tidigt under offseason var ett smart drag. Sedan valde ju front office två inriktningar i sin jakt på free agents:

1. Ta hit ”good clubhouse-players”.. Få tillbaka den goda stämningen som helt försvann förra året.. David Ross, Jonny Gomes och Ryan Dempster är tydliga sådana signings.

2. Inga mer långtidskontrakt.. De har pengar och vet om det så det sa istället att ”vi kan försöka signa spelare på två-tre år och betala lite mer istället”.. Shane Victorino, 3 år / 39 millar och Mike Napolis ursprungskontrakt på samma längd/summa visade tydligt deras ändrade inriktning!

Ja, och ingen kan ju klaga över framgången från i alla fall Napoli. Före säsongen trodde inte många (men kanske du?) på pitchingsidan av laget. Svårt att säga annat än att Buchholz och Lester imponerat? Vad har du själv för tankar?

Med Napoli vet man ju vad man får. Han kommer slå några bollar en jävla bit men sen blir det en hel del K's oxå. Det mest överraskande för mig är hur bra han klarat sitt defensiva spel som en ”every day 1B”-player..
Vad gäller pitching.. Jo, det är klart att det gått bättre än vad man trott men redan när det blev klart att Farrell skulle komma tillbaka så började jag hoppas igen. Han var som bekant pitching coach under flera säsonger och känner väl till just Lester och Buchholz. Han sa t.o.m. Att han förra säsongen så fel med Lester's ”mechanics” så redan där började man ju hoppas. Så visst, det har gått bättre än vad jag hade trott, men en total chock var det inte..

Bullpen var ju inför säsongen det som skulle vara det riktiga utropstecknet. Nu har det ju gått ganska bra, men det blev självklart ett bakslag med Hanrahan's skada. Synd, han har fått mycket skit, vilket känns väl hårt tycker iaf jag. Om inget ändrats nu över helgen så kommer Andrew Bailey tillbaka från DL inatt och kommer vara lagets closer fr.o.m. nu..

Buchholz har dominerat såhär långt!
Oavsett om den här säsongen blir en framgång eller inte så önskar sig ju alla klubbar en ordentlig tillväxt. Hur ser det ut inför framtiden? Vilka prospects ligger och lurar i vassen?

Det var ju en kort men framgångsrik saga i början av året då Jackie Bradley Jr efter sin smått sanslösa spring training fick börja året som major league-player. Nu är han tillbaka i AAA sen ett tag men tros ju ändå vara en framtida startman för laget. Speciellt om man inte behåller Ellsbury när han blir free agent efter säsongen.
De som väl annars är närmast är nog främst SP Allan Webster som hittills startat två matcher för Boston, iofs med varierande resultat, och SS Jose Iglesias som även han började året som ML:er.. Andra spännande framtidsnamn är P Rubby De La Rosa, P Matt Barnes och SS Xander Bogaerts.

För att runda av lite så har vi ju nu alltså årets Sox-möte på The Cell. För den som inte är så bevandrad i basebollen så kan White Sox-Red Sox låta som en av årets hetaste match-ups. Vad har du själv för relation till dessa möten och hur tror du att just denna matchserie slutar?

För min del är White Sox lite av en ”needle in the eye” sen jag åkte över till Boston och Fenway Park första gången i september 2010. White Sox vann då samtliga 3 matcher jag såg och det var väldigt jobbigt. Förutom det är det ett lag jag tycker är rätt kul att följa. Jag har en liten ”soft spot” för Hawk Harrelsson som alla andra verkar tycka illa om, och det var kul att följa Youkilis efter trade:n till Chicago förra året.
Jag tycker att Red Sox ska ha ett litet övertag i nattens match då Jon Lester startar för Boston. Mötet i match två mellan Doubront och Quintana kan gå hur fan som helst.. Matchseriens läckraste match är utan tvekan avslutningen mellan Buchholz och Chris Sale på onsdag. Hade väldigt gärna velat sett den live. Buchholz har ju varit strålande och efter att ha sett Sale's förförra start och en sammanfattning av hans senaste tror jag på en galen pitchingmatch de två emellan..
..men Red Sox tar 2 av 3 ;)

Jag lutar också åt 2 av 3 till Boston men det skulle jag aldrig erkänna... oops... Jag tackar så mycket för pratstunden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar